fbpx

Onverkoopbaar huis? Welnee, 7 tips waarmee je het wél verkoopt

Help, inmiddels heb je al 2 maanden een ‘Te koop’-bord in de tuin staan. Een ‘Verkocht’-sticker? Daar heb je helaas nog steeds geen zicht op. Wat nu? Heb je dan echt een onverkoopbaar huis? Welnee, dát bestaat in onze ogen niet. Elke woning is te verkopen, alleen misschien niet altijd voor de prijs en de voorwaarden waar je op hoopt. Ook de woning waar tot nu toe nog geen bezichtiger op afkomt kunnen we verkopen. En zelfs een verouderd klushuis. Met een doordacht verkoopplan gaat het lukken. Hoe wij dat doen? Dit zijn 7 tips om je “onverkoopbare huis” wél kwijt te raken.

Wat maakt een huis “onverkoopbaar”?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je huis (tot nu toe) lastig te verkopen is. Er komen regelmatig klanten bij ons van wie het huis al een tijdje te koop staat, maar waarbij de verkoop maar niet wil lukken. Of wij hen willen helpen? Zeker! Juist “onverkoopbare huizen” vinden we een mooie uitdaging. En vaak blijken die zo “onverkoopbaar” nog niet.

Waarom een huis lastig te verkopen is? Dit zijn de meest voorkomende redenen:

  • De vraagprijs is te hoog in vergelijking met vergelijkbare huizen in de omgeving.
  • De presentatie op Funda laat te wensen over. De foto’s doen het huis geen eer aan of de omschrijving is te summier.
  • Je hebt een passieve verkoopmakelaar geen goed plan van aanpak heeft, of die maar afwacht totdat de geïnteresseerden vanzelf komen.
  • De woning is in een bouwkundig slechte staat. Klushuizen worden wel verkocht. Maar heftige problemen als verzakking, rotte fundering of schimmel kunnen kopers afschrikken.
  • In je woning hangt een muffe geur, bijvoorbeeld door vochtproblemen, roken of huisdieren.
  • Het huis is niet goed onderhouden. Denk aan afgebladderde kozijnen of scheuren in muren. Dit kan geïnteresseerden het idee geven dat er veel moet gebeuren aan het huis.
  • Het interieur schrikt af. Je hebt bijvoorbeeld een heel specifieke inrichting waar mensen moeilijk doorheen kunnen kijken. Of je huis staat erg vol.
  • De timing is niet handig. Je woning komt bijvoorbeeld midden in de zomervakantie of vlak voor kerst op Funda.
  • Het is een heel specifiek type woning die een kleine doelgroep aanspreekt. Denk aan een woning met bijzondere architectuur of een afwijkende indeling.
  • Er zit een “addertje onder het gras”. Over een tijdje loopt bijvoorbeeld de erfpachtcanon af, waardoor de koper binnenkort veel moet betalen. Hier kun je vaak maar beter transparant over zijn richting de koper.

Waarom wij niet geloven in een “onverkoopbaar huis”?

In onze ogen is elke woning verkoopbaar. Misschien niet altijd tegen de prijs waar je op hoopt. Maar in de praktijk is echt elke woning te verkopen. Vaak zit het probleem hem in dingen die goed op te lossen zijn. Natuurlijk maak je van een klushuis niet opeens een instapklare woning. Maar met kleine aanpassingen kunnen we een woning al aantrekkelijker presenteren. Goede Funda-foto’s, stilistische aanpassingen en een doordacht verkoopplan maken vaak al het verschil.

Regelmatig kloppen mensen bij ons aan als ze hun huis na een tijdje nog niet hebben verkocht. Of wij het willen overnemen? En ja, daar bijten we ons graag in vast (als je het netjes afrondt met de huidige makelaar).Het is onze expertise om juist huizen die al een tijdje te koop staan aantrekkelijk te presenteren en wél verkocht te krijgen.

Wat doen wij om een “onverkoopbaar huis” wél te verkopen?

Hoe lukt het dan wel om een huis te verkopen dat eerst maar moeilijk verkocht? Dit zijn 7 tips waarmee wij al vaker klanten hebben geholpen om een “onverkoopbaar huis” alsnog binnen 2-4 weken te verkopen.

1. Laat je adviseren door een verkoopstylist

Je huis stylen om zelf in te wonen is wat anders dan een huis stylen voor Funda. Geïnteresseerden zien het liefst de mogelijkheden die het huis biedt. Dat gaat het makkelijkst als je woning neutraal is ingericht, niet te vol staat en aantrekkelijk wordt gepresenteerd.

Om je daarbij te helpen, werken we voor onze verkooptrajecten altijd samen met een verkoopstylist. Diegene komt langs om je tips te geven voor de styling. Soms helpt het al om andere meubels neer te zetten, een felgekleurde muur wit te schilderen of andere verlichting op te hangen.

Zo hadden we vorig jaar een woning in Amstelveen in de verkoop. Het huis stond eerst bij een andere makelaar te koop. Maar in 4 maanden tijd waren er slechts 2 kijkers gekomen. Het was een ruime woning in een prachtige wijk, dus daar lag het niet aan. Het probleem zat ‘m in de presentatie. De verkoopstylist heeft de woning toen opnieuw gestyled. Ook hebben we de tuin anders gepresenteerd en 2 muren en 1 kozijn opnieuw geschilderd. Door alleen die aanpassingen kregen we in 2 weken tijd 25 kijkers. Het huis was in no-time verkocht. Zelfs boven de vraagprijs.

2. Voer kleine reparaties en renovaties vóór de verkoop uit

Is er veel achterstallig onderhoud te doen? Is bijvoorbeeld de verf van de kozijnen afgebladderd? Hangen de gordijnen scheef? Steken er kabels uit? Of staat de tuin vol met onkruid? We adviseren altijd om dat soort kleine dingen voor de verkoop aan te pakken (of te laten doen). Dat kan het verschil maken tussen een enthousiaste geïnteresseerde en een geïnteresseerde die vooral ziet wat er allemaal nog moet gebeuren.

Is er sprake van schimmel of vochtproblemen? Laat dat dan ook voor de verkoop oplossen. Anders heb je kans dat bezichtigers vooral oog hebben voor de problemen, minder voor wat het huis biedt. Dat zou zonde zijn!

3. Laat alvast een bouwkundige keuring doen

Is jouw woning een klushuis en moet er duidelijk het nodige aan gebeuren? Dan helpt het soms om als verkoper alvast een bouwkundige keuring te laten doen. Die kun je aan geïnteresseerden doorsturen. Zo’n keuring neemt bij kopers veel onzekerheid weg. Ze weten dan precies wat er aan het huis moet gebeuren, en of bepaalde scheuren of vlekken wel of niet een probleem zijn.

Of dit voor jouw woning gunstig is? Daar adviseren we je graag over. Niet voor elke woning is dit een must.

4. Zorg voor een goede Funda-presentatie

Zelfs de mooiste woningen staan soms als “onverkoopbaar” te boek. Zonde! De “onverkoopbaarheid” zit hem dan vaak in de presentatie. Op slechte foto’s kan je woning bijvoorbeeld een stuk kleiner lijken. Of misschien komt de tuin niet zo prachtig over als hij in werkelijkheid is.

Als makelaar steken wij dan ook veel tijd en aandacht in de presentatie van je huis op Funda. We benadrukken de unieke kenmerken van je woning. Welke mogelijkheden biedt het huis? Wat maakt de tuin zo fijn? Wat is er in de buurt te doen?

Naast een aantrekkelijke verkooptekst op Funda, zorgen we voor professionele foto’s van je woning. Wij laten elke woning fotograferen door een gespecialiseerde fotograaf. Ook maakt de fotograaf een video, 360-graden-foto’s en een plattegrond om geïnteresseerden een nog beter beeld te geven.

5. Wijs geïnteresseerden op extra mogelijkheden

Verder kan het helpen om de potentie van het huis te benadrukken. Wij stemmen altijd op de geïnteresseerde af of we dit wel of niet doen. Het is niet handig om tegen iedereen te zeggen “Deze garage kun je doorbreken voor een grotere woonkamer”. Dat laat mensen namelijk ook twijfelen of de woonkamer dan zo klein is. Wij kijken vaak bij bezichtigingen hoe mensen reageren. Geeft iemand aan dat de woonkamer krap is? Dan geven we gerust de tip om een muur door te breken.

Soms laten we ook bouwkundige tekeningen maken van hoe de woning er bij bepaalde ingrepen uit komt te zien. Dat helpt geïnteresseerden om door dingen heen te kijken.

6. Overweeg een prijsverlaging

Als we een “onverkoopbaar huis” overnemen van een andere makelaar, kijken we uiteraard eerst of de verkoopprijs passend is. Als je prijs inderdaad hoger is dan de geschatte waarde van de woning, adviseren we om de woning lager in de markt te zetten. Ook omdat er dan meer mensen op afkomen.

Maar onze ervaring is dat de prijs niet altijd het probleem is. Maar soms is het al voldoende om je woning anders te presenteren op Funda. Een prijsverlaging kan ook juist te denken geven (“Willen de verkopers er zo graag van af?”). Dus kijken we altijd kritisch mee of dit echt de beste optie is.

7. Schakel een makelaar in die een uitgebreid verkoopplan maakt

En als laatste tip: neem een makelaar in de arm die veel tijd en energie in het verkooptraject steekt. Dus iemand die tijd neemt voor bezichtigingen en meekijkt welke verkoopstrategie bij jouw woning past. Dat scheelt al enorm!

Zoek je nog zo’n makelaar? Bij BorgerSmith staan we voor je klaar. “Onverkoopbare huizen” wél verkoopbaar maken is ons vak. We beginnen altijd met uitvragen hoe het tot nu toe is gegaan. Zijn er al kijkers geweest? Wat voor kijkers waren dat? Als er geen kijkers zijn geweest, zit het probleem ‘m vaak in de presentatie van je huis of de vraagprijs. Als er wel kijkers zijn gekomen maar geen bod is gedaan, dan schrikt iets tijdens de bezichtigingen af.

Op basis daarvan maken we een plan op maat. Daarbij denken we ook zeker out of the box. Kunnen we misschien een andere doelgroep aanspreken? Een video maken? Flyers uitdelen? Of zelfs een heus kerstdiner organiseren? Niets is ons te gek!

Hoe wij een huis verkochten dankzij een kerstdiner

En dat kerstdiner? Dat is dus een écht praktijkvoorbeeld. Laatst zetten we een Amstelveense woning te koop in de kerstperiode. Dat is meestal een lastige tijd om een huis te verkopen, maar de verkoper wilde dit graag. Daarom besloten we er een ludieke actie aan te koppelen.

We deelden flyers uit met de mededeling dat mensen voor een open huis én een lekker etentje welkom waren op 17 december. Iedereen mocht mee-eten. Voor alle gasten haalden we stamppotten; de aanwezigen betaalden er € 5 per stamppot voor. Alle opbrengst ging naar de daklozenopvang – passend bij de kerstgedachte. Er kwamen talloze mensen. Binnen 2 weken was het huis verkocht. En dat in een van de lastigste periodes van het jaar!

Onverkoopbaar huis? Wij gaan de uitdaging aan!

Denk jij dat je huis onverkoopbaar is? Dan gaan Dieuwke en Mary de uitdaging graag aan.

Dus: lukt het jou maar niet om je huis te verkopen? Of wil je binnenkort verhuizen en maak je je zorgen over de verkoop? Bel of mail ons. Dan komen we graag vrijblijvend langs om mee te denken.